Kos Haji Makin Murah, Tak Percaya?

"Belum sampai seru lagi."

"Belum rezeki lagi. Hutang PTPTN, kereta pun belum settle lagi."

Barangkali ini ayat yang sering kita dengar. Sudah cliche. Namun, mungkin kerana kebanyakan kita merasakan kos untuk menjadi tetamu Allah itu terlalu besar dan kian meningkat saban tahun lalu meletakkan rukun Islam kelima ini di bahagian bawah senarai To-do list. Astaghfirullah.

Biasa kita dengar kos mengerjakan haji ini semakin naik akibat kos tambang, biaya pengurusan dan sebagainya meningkat. Yang ini luar biasa:

"Kos naik haji makin murah la."

Ya. Tak mustahil. Bagaimana? Baik, jom lihat graf ini:

Betul... dengan menggunakan dinar emas sebagai wang, kos naik haji semakin murah! Jom lihat jadual kos naik haji pula:
Jadual kos mengerjakan haji (Pakej Muasasah)
Ini kira-kiranya:

Tahun 2002
Kos (dalam RM) = RM9,000
Harga semasa 1 dinar = RM140
Jumlah dinar diperlukan = RM9,000 / RM140 = 64.29 atau 65 dinar

Tahun 2007
Kos (dalam RM) = RM9,000
Harga semasa 1 dinar = RM348
Jumlah dinar diperlukan = RM9,000 / RM348 = 25.86 atau 26 dinar

Tahun 2012
Kos (dalam RM) = RM9,980
Harga semasa 1 dinar = RM777
Jumlah dinar diperlukan = RM9,980 / RM777 = 12.84 atau 13 dinar

Tahun 2017 dan berikutnya? You do the math. Jika anda memiliki 13 keping dinar emas pada tahun 2012, anda sudah mampu menunaikan rukun Islam kelima ini. Tapi kena ingat, ini kiraan untuk pakej muasasah (kos Tabung Haji) dan tidak termasuk kos-kos lain seperti peruntukan bayaran dam, upah (jika berlaku kecemasan), makan minum, sedekah dan waqaf dan sebagainya. Sebanyak 6 atau 7 dinar lagi diperlukan (pada tahun 2012) bagi kos tambahan jika anda naik haji melalui pakej swasta.

Baik. Mungkin ada bertanya, kenapa harga dinar semakin naik. Hakikatnya, bukan nilai dinar itu bertambah, sebaliknya yang lebih tepat adalah kuasa beli wang fiat yang semakin menyusut akibat dimamah inflasi sedangkan emas adalah penyimpan nilai terunggul. Ianya kalis inflasi. Dengan menyimpan dinar emas dari awal sehingga cukup jumlahnya, kita boleh naik haji pada kos yang lebih murah!

Kisah dinar emas
Pada zaman Rasulullah s.a.w lebih 1400 tahun yang dulu, satu dinar bersamaan seekor kambing. Jika anda memiliki satu dinar emas pada hari ini, ia juga layak ditukarkan dengan seekor kambing. Ini jauh berbeza dengan kisah RM2 yang sama nilainya dengan 10 biji kuih pada tahun 2002 tetapi pada tahun 2012 ia layak untuk ditukarkan dengan 5 biji kuih sahaja.

Tukar mentaliti
Jelas sekali kos naik haji makin murah jika kita gunakan dinar emas. Kita kena yakin rezeki datangnya dari Allah. Kepada diri saya dan bakal Haji dan Hajah sekalian, mari sama-sama mencari 'seru' kerana hidayah perlu dicari. Kita boleh mula merancang dari sekarang. Lebih bijak jika kita bermula awal dan tukarkan simpanan kepada emas yang stabil nilainya. Moga Allah permudahkan.

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.